Hola de nou!

Amb l’arribada del fred és molt habitual patir un refredat, grip i/o febre.  Què passa quan tens un refredat i/o grip? El refredat pot ser l’inici o la primera manifestació de la grip i es deu a una infecció per virus relacionats entre si.  En el refredat predominen l’augment de mucositat i la inflamació de les vies respiratòries altes (nas i gola). En canvi, en la grip hi ha més afectació a nivell general, amb mal de cap, ossos i músculs.

L’alimentació que hem de potenciar serà similar en tots dos casos, tant per prevenir com per afavorir la curació.  Però hem de tenir present que cap aliment cura el refredat ni la grip, de la mateixa manera que tampoc ho fa cap antibiòtic. Seran les pròpies defenses de l’organisme les que lluitaran contra aquesta infecció. Per això és important portar una alimentació adequada per reforçar el sistema immunitari:

Per tant, augmentarem el consum de:

• Fruites i hortalisses: haurien de ser la base de l’alimentació mentre duren la grip o el refredat. Riques en minerals, antioxidants i fitoquímics, afavoreixen la depuració de la sang i neutralitzen l’acidesa metabòlica que produeix la infecció. Es poden prendre en forma d’amanida, suc o cuinades. Podem menjar  bròcoli,  coliflor, col, bolets, magrana, gerds, nabius, mores, taronja, kiwi, tomàquets …

• All: és un antibiòtic natural i estimula les defenses antiinfeccioses.

• Antioxidants: haurem de potenciar la provitamina A (com el tomàquet), les vitamines C, E, i els flavonoides, ja que són els més potents i imprescindibles per al bon funcionament del sistema immunitari. Per tant potenciarem els aliments vegetals.

• Fruites cítriques riques en fitoquímics i  vitamina C: com per exemple la taronja, la mandarina, l’atzerola, la llimona, el kiwi, molt necessaris perquè el sistema immunitari pugui eliminar els virus.

• Proteïnes: una alimentació pobra en proteïnes debilita les defenses ja que els anticossos que lluiten contra microorganismes estan formats per proteïnes. Les proteïnes poden ser d’origen animal o vegetal, com ara carn magra, peix, ou, llegums i llavors.

• El zinc, el ferro, el seleni i el coure (entre d’altres) són necessaris per a l’activitat dels enzims que sintetitzen els anticossos. En són bones fons el sèsam i el germen de blat, les nous de brasil, el llevat de cervesa, els fruits secs o la civada.

• Alfals: ric en minerals i oligoelements. Estimula les defenses.

• Iogurts bio: protegeixen la mucosa intestinal i augmenten la resistència contra les infeccions. Milloren la funció del sistema immunitari de tot l’organisme.

• Pròpolis: són substàncies antibiòtiques produïdes per les abelles, que reforcen les defenses.

• Jalea reial: estimula el sistema nerviós, reforça el sistema immunitari, és antivírica, antibacteriana i antifúngica, entre d’altres. Rica en vitamines del grup B, entre altres, i en minerals i oligoelements. No es recomana prendre-la més d’un mes seguit.

D’altra banda, eliminarem el consum de begudes alcohòliques i sucre blanc ja que redueixen la capacitat defensiva de l’organisme i afavoreixen l’aparició de refredats i grip. També reduirem el consum de sal perquè, en excés, afavoreix l’aparició de mal de cap i la retenció de líquids.

Què farem si la grip desencadena febre?

Quan hi ha febre el cos està combatent alguna infecció. En aquesta situació haurem de menjar aliments fàcil de digerir, nutritius i rics ens vitamines, que afavoreixin les defenses antiinfeccioses, com ara la provitamina A i la vitamina C. Cal beure líquids en abundància per evitar la deshidratació. L’alimentació també haurà de ser rica en sals minerals d’acció alcalinitzant per neutralitzar els excessos de radicals lliures i substàncies de desfet de caràcter àcid degut a la infecció.  Per tant, la base de l’alimentació seran les fruites i hortalisses que tenen totes aquestes característiques.

En cas de febre haurem de potenciar:

• Aigua: quan es té febre hi ha tendència a la deshidratació i, per tant, pèrdua de líquids. Per això és important beure’n 1,5-2 litres al dia.

• Sucs de fruita naturals: proporcionen aigua, vitamines, sals minerals i elements fotoquímics antioxidants necessaris quan hi ha febre. També ajuden a eliminar  les substancies de desfet  que hi ha a la sang.

• Fruites cítriques: ajuden a combatre la infecció que provoca la febre. Són molt bona font de vitamina C. Les més recomanables són la taronja, la mandarina i la llimona.

• Caldo depuratiu: ajuda a eliminar a nivell renal les substàncies de desfet i proporciona minerals (acció alcalinitzant).

• Borratja:  facilita l’eliminació de les impureses de la sang mitjançant la suor i l’orina, i ajuda a baixar la febre. Es pot prendre bullida, crua o en suc.

• Meló: és hidratant i ric en minerals.

• Gerds: ajuden a eliminar substàncies de rebuig i proporcionen vitamines i minerals com la vitamina C, folats, ferro, potassi i flavonoides.

Fins a la propera!

foto-maria-gil-2

Maria Gil Nutricionista Clínica i Esportiva (NºCol. CAT0558)

maria-gil-logo-petit-copia

http://www.mariagilnutricionista.com/